Ta strona używa cookies w celu poprawnego jej funkcjonowania oraz analizy statystyk. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Pamiętaj, że zawsze możesz te ustawienia zmienić, wyłączając obsługę cookies w swojej przeglądarce.
wtorek, 27 czerwca 2017, imieniny: Cypriana, Emanueli, Władysława
Serwisy:

Obrót gruntami rolnymi: niemiecki rolnik może kupić polską ziemię
dodano: 2016-08-05
powrót »

Po zakończonym w dniu 1 maja 2016 okresie przejściowym po akcesji Polski do UE cudzoziemcy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego2 – osoby fizyczne i prawne – mogą nabywać ziemię rolną na tych samych zasadach, co Polacy – tj. mają mieć w Polsce w zakresie nabywania nieruchomości rolnych te same prawa i obowiązki, co krajowe podmioty.  Ograniczony dostęp do gruntów rolnych po 30 kwietnia 2016 roku dotyczy literalnie w takim samym stopniu wszystkich osób fizycznych i prawnych z Polski, jak i z całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Tym samym rolnik indywidualny na przykład z Niemiec czy Holandii – którego łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, posiada kwalifikacje rolnicze oraz co najmniej od 5 lat zamieszkuje w gminie (na terenie państw EOG), na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i prowadzi przez ten okres osobiście to gospodarstwo – może stać się nabywcą polskiej nieruchomości rolnej.


Polską ziemię rolną mogą nabyć podmioty z Europejskiego Obszaru Gospodarczego pod warunkiem, że spełniają restrykcyjne kryteria wprowadzone do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego w ramach nowelizacji z 14 kwietnia 2016 r. W świetle nowych przepisów nabywcą nieruchomości rolnych może być wyłącznie podmiot, który zalicza się do wąskiego zamkniętego katalogu, obejmującego m.in. samorząd, związki wyznaniowe oraz rolników indywidualnych1, którzy zobligują się do osobistego prowadzenia działalności rolniczej przez minimum 10 lat.

 

Zatem jeżeli na przykład niemiecki czy holenderski rolnik indywidualny – którego łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, posiada kwalifikacje rolnicze oraz co najmniej od 5 lat zamieszkuje w gminie (na terenie państw EOG), na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i prowadzi przez ten okres osobiście to gospodarstwo – chciałby kupić w Polsce grunt rolny i uprawiać go osobiście przez kolejne 10 lat, to ma do tego prawo. Ostatnia nowelizacja nie blokuje takiej możliwości.


Zgodnie bowiem z rządową ustawą nabywcą nieruchomości rolnej może być co do zasady, wyłącznie rolnik indywidualny – którego stan posiadania po nabyciu nie będzie mógł przekroczyć 300 ha użytków rolnych – oraz wąski krąg pozostałych podmiotów:

  • osoba bliska zbywcy,
  • jednostka samorządu terytorialnego,
  • Skarb Państwa,
  • Agencja Nieruchomości Rolnych,
  • Kościoły i związki wyznaniowe.

Dodatkowym warunkiem jest jeszcze deklaracja osobistego prowadzenia działalności rolniczej na zakupionej nieruchomości przez minimum 10 lat.

Jednakże regulacja przewidująca przywiązanie do gruntu na okres 10 lat może zostać oceniona przez Komisję Europejską, jako prowadząca do ukrytej dyskryminacji obywateli pozostałych państw UE. Regulacja ta – podobnie, jak zakaz nabywania gruntów przez osoby prawne – stanowi ograniczenie w swobodnym przepływie kapitału i płatności w rozumieniu artykułu 63 TFUE oraz swobodzie przedsiębiorczości w rozumieniu artykułu 49 TFUE.

Władze krajowe mogą regulować rynki gruntów rolnych w celu utrzymania rolniczego użytkowania tych gruntów, jednakże mają do dyspozycji mniej restrykcyjne środki, a ograniczenia wprowadzone ustawą z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości rolnych w żadnym razie nie są konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu i naruszają prawo wspólnotowe.

Polskie przepisy dotyczące nabywania gruntów rolnych zawierają podobne restrykcje, które w odniesieniu do przepisów Węgier oraz Litwy i Łotwy Komisja Europejska już uznała za naruszające swobodny przepływ kapitału (art. 63 TFUE) i swobodę przedsiębiorczości (art. 49 TFUE).

adwokat Anna Woźniakowska-Dębiec z kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni


KTO MOŻE NABYĆ ZIEMIĘ ROLNĄ W POLSCE PO 1 MAJA 2016


Przykład 1 – rolnik indywidualny z państw EOG

Mieści się w definicji rolnika indywidualnego z art. 6 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego:

  • łączna powierzchnia jego użytków rolnych nie przekracza 300 ha,
  • posiada kwalifikacje rolnicze,
  • co najmniej od 5 lat zamieszkuje w gminie, na obszarze której jest położona jedna z jego nieruchomości rolnych,
  • prowadzi gospodarstwo przez 5 lat osobiście.

MOŻE NABYĆ ZIEMIĘ ROLNĄ W POLSCE

  • musi jednak je prowadzić osobiście przez 10 lat po transakcji

Przykład 2 – Polak lub cudzoziemiec z państw EOG, który nie jest rolnikiem indywidualnym

W myśl nowej ustawy ziemię rolną mogą nabyć także podmioty, które uzyskają zgodę Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnej wyrażonej w drodze decyzji administracyjnej wydanej na wniosek:

  1. 1.                   ZBYWCY, jeżeli:
  • wykaże on, że nie było możliwości nabycia nieruchomości rolnej przez podmioty preferowane przez ustawodawcę – ANR, Samorząd, Kościół, Skarb Państwa, osoba bliska zbywcy
  • nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej,
  • w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych;
  1. 2.                   OSOBY FIZYCZNEJ ZAMIERZAJĄCEJ UTWORZYĆ GOSPODARSTWO ROLNE:
  • posiada kwalifikacje rolnicze,
  • daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej,
  • zobowiąże się do zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.

MOŻE NABYĆ ZIEMIĘ ROLNĄ W POLSCE POD WARUNKIEM UZYSKANIA ZGODY PREZESA ANR

  • musi jednak prowadzić działalność rolniczą na nabytym gruncie przez 10 lat po transakcji

 

11. Za rolnika indywidualnego uważa się osobę fizyczną będącą właścicielem, użytkownikiem wieczystym, samoistnym posiadaczem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych, których łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, posiadającą kwalifikacje rolnicze oraz co najmniej od 5 lat zamieszkałą w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i prowadzącą przez ten okres osobiście to gospodarstwo.

2. Uważa się, że osoba fizyczna:

1) osobiście prowadzi gospodarstwo rolne, jeżeli:

a) pracuje w tym gospodarstwie,

b) podejmuje wszelkie decyzje dotyczące pro­wa­dzenia działalności rolniczej w tym gospodarstwie;

2) posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli uzyskała:

a) wykształcenie rolnicze zasadnicze zawodo­we, średnie lub wyższe lub

b) tytuł kwalifikacyjny lub tytuł zawodowy, lub tytuł zawodowy mistrza w zawodzie przy­dat­nym do prowadzenia działalności rolni­czej i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, lub

c) wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie albo wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i ukończone studia podyplo­mowe w zakresie związanym z rolnictwem, albo wykształcenie średnie inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, lub

d) wykształcenie podstawowe, gimnazjalne lub zasadnicze zawodowe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 5-letni staż pracy w rolnictwie.

3. Za staż pracy, o którym mowa w ust. 2, uznaje się okres, w którym osoba fizyczna:

1) podlegała ubezpieczeniu społecznemu rolników lub

2) prowadziła działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym o obszarze nie mniejszym niż 1 ha stanowiącym jej własność, przedmiot użytko­wania wieczystego, przedmiot samoistnego posiadania lub dzierżawy, lub

3) była zatrudniona w gospodarstwie rolnym na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę, wykonując pracę związaną z prowadzeniem działalności rolniczej, lub

4) wykonywała pracę związaną z prowadzeniem działalności rolniczej w charakterze członka spółdzielni produkcji rolnej, lub

5) odbyła staż, o którym mowa w art. 53 skierowanie do odbycia stażu ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), obejmujący wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej.

4. Przy ustalaniu powierzchni użytków rolnych, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pojęcie gospodarstwa rodzinnego ust. 2 i 3.

2 Wszystkie państwa UE oraz Norwegia, Islandia i Lichtenstein

---

GARDOCKI INVEST świadczy profesjonalne usługi z zakresu całościowej obsługi, jak i zarządzania nieruchomościami. Wieloletnie doświadczenie w oparciu o własne nieruchomości pozwala spółce oferować komplementarne doradztwo w dwóch podstawowych zakresach pomocy prawno-biznesowej: Programu pomocowego dla planowania i realizacji nowych inwestycji oraz Programu naprawczego i restrukturyzacji dla nieruchomości komercyjnych.


W swoim portfolio spółka posiada ok. 30 własnych i powierzonych obiektów komercyjnych – nieruchomości biurowe, magazynowo-biurowe, centra logistyczne czy centra usługowo-biurowe. Oferta spółki skierowana jest przede wszystkim do podmiotów zajmujących się zarówno obrotem nieruchomościami, deweloperów, jak i firm z branży budowlanej. Zaufały nam m.in. wiodące w Polsce banki oraz instytucje finansowe, świadczące usługi leasingowe, factoringowe oraz ubezpieczeniowe.

Spółka stale współpracuje z wiodącą i renomowaną kancelarią prawną, dzięki czemu oferuje Klientom dogodne warunki kompleksowej obsługi prawnej. Zespół GARDOCKI INVEST składa się z doświadczonych i wykwalifikowanych doradców prawnych i finansowych, architektów, inżynierów budowlanych oraz ekspertów ds. sprzedaży i wynajmu.

 

W ramach Grupy firma GARDOCKI SA świadczy także kompleksowe usługi windykacyjne. Spółka od wielu lat jest liderem na rynku windykacji wierzytelności pochodzących z kredytów i umów leasingowych.

GARDOCKI SA specjalizuje się w restrukturyzacji długów i windykacji należności wynikających z kredytów gotówkowych, hipotecznych, a także z umów leasingowych, ubezpieczeniowych oraz w odbiorze rzeczy ruchomych stanowiących zabezpieczenie udzielonego kredytu i stanowiących przedmiot leasingu.

 

Obsługa windykacyjna oferowana przez Gardocki SA realizowana jest przez zespół 20 pracowników terenowych zlokalizowanych na terenie całego kraju. Bogate doświadczenie pracowników oraz ich wysoka kultura osobista wpływają na niezwykle wysoką skuteczność działań, a dzięki ich profesjonalnym umiejętnościom negocjacyjnym kontrahenci Klientów zwykle przejawiają wolę kontynuowania współpracy.

Wśród Klientów spółki dominują instytucje finansowe, w szczególności banki i spółki leasingowe. Są to podmioty wyjątkowo wymagające ze względu na bardzo restrykcyjne wymogi dotyczące ochrony informacji niejawnych i dbające o zachowanie wizerunku – szczególnie istotnego dla instytucji zaufania publicznego.

Działalność spółki wspomagana jest przez prawników z kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.


Więcej informacji: www.gardocki.pl.



powrót »

© forumfirm.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone ! Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Informacje o Cookies.