Ta strona używa cookies w celu poprawnego jej funkcjonowania oraz analizy statystyk. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Pamiętaj, że zawsze możesz te ustawienia zmienić, wyłączając obsługę cookies w swojej przeglądarce.
sobota, 21 października 2017, imieniny: Celiny, Hilarego, Janusza
Serwisy:

Przyszłość e-mobilności i CarSharingu, czy Polska jest gotowa na drastyczne zmiany? Smog Letni i zimowy, jaki wpływ mają samochody i ich emisyjność na jakość powietrza i ilość zgonów w Polsce i Europie.
dodano: 2017-09-18
powrót »

Przyszłość e-mobilności i CarSharingu, czy Polska jest gotowa na drastyczne zmiany? Smog Letni i zimowy, jaki wpływ mają samochody i ich emisyjność na jakość powietrza i ilość zgonów w Polsce i Europie.

 

XXVII Forum Ekonomiczne w Krynicy dotknęło bardzo wiele tematów, na szczególne zainteresowanie zasługuje jednak zagadnienie SMOGU i ściśle z nim związana elektromobilność. Dość często mówi się o nich w mediach, szczególnie w kontekście CarSharingu i emisji Co2 przez samochody. Jednak czy wiemy, co to jest tak naprawdę SMOG, normy emisji i po co nam elektromobilność i CarSharing?

 

SMOG a śmiertelność

W styczniu 2017 w całej Polsce pojawił się SMOG. Media alarmowały, społeczeństwo odczuwalne i widoczne było zagrożone. SMOG to skutek emisji zanieczyszczeń ze źródeł znajdujących się na wysokości do 40m, które utrzymują się w powietrzu z powodu niekorzystnych warunków pogodowych, m.i braku wiatru i wilgotności. Chociaż w Polsce odczuliśmy SMOG w zimie, nie znaczy to, że występuje on wyłącznie w okresie grzewczym. SMOG letni jest niemniej groźny, jego główną przyczyną są zanieczyszczenia wynikające ze spalania paliw samochodowych. Istnieje, chociaż go nie widać, a życie toczy się dalej. W 2017 roku naukowe czasopismo THE Lancelot[1] opublikowało wyniki badania dotyczącego zależności pomiędzy jakością powietrza a ilością zgonów. W 2015 roku zawartość pyłów w powietrzy było piątym co do ważności czynnikiem powodującym zgony na świecie (7,9% zgonów na świecie spowodowała jakość powietrza). W samej Polsce, z powodu oddychania zanieczyszczonym powietrzem rocznie umiera średnio 48 270 osób[2], dla porównania w wypadkach drogowych w 2016 roku zginęło 3 016 osób[3].

Problem SMOGU istnieje nie od dziś, od wielu lat mówi się o prewencji, edukuje społeczeństwo, jednak dopiero w przypadku alarmu zaczynamy się zastanawiać nad jakością powietrza. Polski poziom alarmowy aż sześciokrotnie przewyższa normy ustalone przez Światową Organizację Zdrowia. Znaczy to tyle, że gdybyśmy stosowali francuskie normy, alarm smogowy w Krakowie trwałby 47 dni, a nie 1 jak to miało miejsce w 2016 roku.

 

Normy emisji spalin, co to jest EURO6

Średni wiek samochodu w Polsce to 15,5 roku, ponad 70% pojazdów ma 10 lat[4]. Jeśli były sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, ich emisja musiała mieścić się w normie EURO3 wydanej w roku 2000, która zasadniczo różni się od obecnej normy EURO6 obowiązującej od roku 2014. Co znaczy, że po naszych drogach, przez cały rok jeździ cała masa emitentów zanieczyszcze, którzy podtruwają nas regularnie.

Norma EURO 6 określa wartości graniczne emisji[5]: masy tlenku węgla (CO), masy sumy węglowodorów (THC), masy węglowodorów niemetanowych (NMHC), masy tlenków azotu (NOx), łącznej masy węglowodorów i tlenków azotu (THC + NOx), masy cząstek stałych (PM)(1) , liczby cząstek stałych (PN)

Norma graniczna emisji CO2[6] dla nowych samochodów osobowych kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) obecnie wynosi 130 g CO2/km. Ten poziom zostanie zmniejszony do 95 g CO2/km od 2020 r. Producenci samochodów muszą wypełniać cele cząstkowe i zapewnić, że 65% ich floty spełnia określone dla nich normy emisji CO2 do stycznia 2012 roku, 75% do stycznia 2013, 80% do stycznia 2014 oraz 100% od 2005 roku. Po roku 2012 producenci samochodów, którzy nie spełnili określonych dla nich norm emisji zapłacą kary za każdy gram CO2 ponad limit każdego wyprodukowanego samochodu.

CarSharing i Elektromobilność

Co jednak ze starymi samochodami, większość mieszkańców Polski nie stać na wymianę auta na nowe z powodu dużej emisyjności i braku zgodności z normą EURO6. Z pomocą, szczególnie w dużych miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza jest największy przychodzi CarSharing. Już teraz w Warszawie i Krakowie, a wkrótce także w Trójmieście można korzystać z samochodu jak z roweru, na minuty i za pomocą aplikacji mobilnej. Ten nowy system nie jest polskim wymysłem, lecz rozwiązaniem, które od kilkunastu lat sprawnie działa w USA i Europie. W 2009 roku amerykański CarSharing spowodował globalne obniżenie ilości zanieczyszczeń na poziomie 482 172 ton, co odpowiada połowie masy mostu Golden Gate[7]. CarSharingi wypływają też na zmniejszenie korków i większość dostępność miejsc parkingowych. Użytkownicy CarSharingu bardziej zwracają uwagę na ilość pokonanych kilometrów i planują trasę swojego przejazdu nawet 3 razy bardziej optymalnie, w porównaniu do posiadaczy aut prywatnych.

Mówi się, że CarSharing może spowodować, że z jednego samochodu będzie korzystać 15 osób, jednak w Polskich realiach przyjmijmy, że optymistyczną prognozą będzie około 10 użytkowników na początek. Widząc, że CarSharing opiera się na samochodach nowych można mnożyć korzyści, które powstaną w skutek utylizacji tysięcy , setek tysięcy, a może w przyszłości milionów starych samochodów wysokoemisyjnych. Wystarczy tylko, że Polacy uwierzą w to, że aby mieć nie trzeba kupować.

PANEK CarSharing to jak na razie jedyna w Polsce firma, która zaproponowała usługę CarSharingu na samochodach hybrydowych, których emisyjność wynosi ok 75g Co2/km. Usługa dostępna jest w Warszawie, na początku roku 2018 także w Trójmieście. Firma stoi na stanowisku, że to dopiero początek ich rozwoju i usługa pojawi się w innych dużych miastach. Z biegiem czasu, kiedy dostępna będzie infrastruktura, na ulicach pojawią się CarSharingowe samochody elektryczne spółki PANEK. Potrwa to jednak jeszcze kilka lat. Do 2020 roku powstać ma sieć infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych (ponad 6 tysięcy punktów w 32 aglomeracjach), tak przynajmniej zakłada projekt ustawy Ministerstwa Energii. To od niego zależeć będzie rozwój elektromobilności w Polsce.

Na ten moment samochody elektryczne są kosztowne, nie wszyscy producenci posiada je w swojej ofercie, problem z ładowaniem i cena zniechęcają klientów. Jeśli jednak pojazdy elektryczne będzie można wypożyczać na minuty, zyskają na popularności i staną się środkiem lokomocji dla mas.

Jeśli więc chcemy przyczynić się do poprawy jakości powietrza warto zastanawiać się nad tym już teraz. To najlepszy czas na planowanie przyszłości, zwłaszcza jeśli posiadamy stary samochód. Być może zamiast kupować kolejny stary samochód, lepiej przesiąść się na CarSharing. Jak wskazują statystyki, nasz samochód służy nam głównie do dojazdów do pracy i z pracy do domu, czy warto więc kupować 15 letni pojazd, który wpłynie na nasze środowisko jak kilka nowoczesnych samochodów hybrydowe w CarSharingu razem. Smogu nie widać, polskie normy alarmowe są zawyżone, poważne zmiany muszą najpierw dokonać się w umysłach społeczeństwa. Najbliższe kilka lat będzie decydujących. Przełom dokonuje się na naszych oczach, pojawiają się możliwości, które za kilka lat spowodują, że będzie nam się oddychało lepiej, warto zacząć po nie sięgać.

 

 

Publikacja powstała w oparciu o materiał z XXVII Kongresu Ekonomicznego w Krynicy „Jak skutecznie rozwiązać problem SMOGU?” autorstwa Aleksandry Stępniak, dane własne i przy pomocy materiałów i doświadczenia firmy PANEK S.A.



[1] Praca zbiorowa, Estimates and 25-year trends of the global burden of disease attributable to ambient air pollution: an analysis of data from the Global Burden of Diseases Study 2015.

[2] European Environmental Agency, Air quality in Europe 2016, Copenhagen 2016

[3] Komenda Główna Policji , Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku, Warszawa 2017

[4] Dane GUS

[5] zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 459/2012 Z dn. 29 maja 2012 r. zmieniającym Rozporządzenie (WE) Nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 692/2008 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 6)

[6] zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dn. 23 kwietnia 2009 r. określającym normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych

[7] https://www.fastcompany.com/1790800/infographic-driving-tour-global-car-sharing



powrót »

© forumfirm.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone ! Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Informacje o Cookies.