Ta strona używa cookies w celu poprawnego jej funkcjonowania oraz analizy statystyk. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Pamiętaj, że zawsze możesz te ustawienia zmienić, wyłączając obsługę cookies w swojej przeglądarce.
wtorek, 21 sierpnia 2018, imieniny: Franciszka, Kazimiery, Ruty
Serwisy:

 

REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
Miasto Gdańsk i Metrostav: rozpoczął się montaż przęseł na moście w Sobieszewie
dodano: 2018-07-18
powrót »

Przed Metrostav najbardziej skomplikowana faza budowy obiektu


Metrostav – specjalizujący się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – 16 lipca rozpoczął montaż przęseł zwodzonych na budowie mostu w Sobieszewie. Wykonawca przystępuje więc do najbardziej skomplikowanego etapu prac. Przez najbliższe tygodnie na most nasuwane będą przęsła ważące ok. 320 ton każde. Na Wyspie Sobieszewskiej powstanie most o największej rozpiętości przęseł zwodzonych w Polsce, którego długość całkowita ze skrzydłami wyniesie 181,5 m, a szerokość całkowita 14,92 m. Koszt inwestycji to ok. 59 mln złotych. Część kosztów Gdańsk pozyskał z subwencji rządowej: ogółem 27,59 mln zł, z czego w 2016 r. prawie 16,6 mln, a w 2017 r. 10,99 mln.


W czwartek, 12 lipca zakończył się niemal sześciogodzinny rejs przęseł z Gdyni do Sobieszewa, gdzie do poniedziałkowego poranka trwały prace przygotowawcze na komorach. Gdy konstrukcja przybyła do celu, rozpoczęło się montowanie siłowników. Instalacja każdego przęsła może zająć około tygodnia, w zależności od warunków pogodowych oraz siły wiatru. Metrostav najpierw zamontuje przęsło od strony Sobieszewa, następnie od strony Wiślinki. W operacji kluczowa jest precyzja i odpowiednie zabalastowanie konstrukcji.

 

Teraz przed nami najbardziej skomplikowana część operacji – nasuwanie konstrukcji stalowej na ścianę przyczółka, podłączenie hydrauliki, czyli głównych siłowników kierujących mostem, łożysk obrotowych i przeciwwagi. Wymaga to dużej precyzji, dokładności, zwłaszcza, że operujemy gabarytami o dużym tonażu, a całą operację przeprowadzamy na wodzie – wyjaśnia Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu na Wyspie Sobieszewskiej z firmy Metrostav.


Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy. Czas otwierania nowego mostu wyniesie zaledwie 150 sekund. Od momentu zamknięcia szlabanów do podniesienia przęseł cała operacja będzie trwać około 5 minut. Każde z przęseł waży około 320 ton. Do budowy całej konstrukcji wykorzystano 1447 ton stali oraz 6.978 m³ betonu.

Most Stulecia Niepodległości, bo taka będzie nazwa oficjalna, jest w fazie końcowej prac – mówi prezydent Gdańska Paweł AdamowiczOstatni akord to zamontowanie dwóch przęseł. Pierwsze od strony Wyspy Sobieszewskiej, drugie od strony gminy Pruszcz. Dzięki zastosowaniu techniki zwodzonej będzie to most przyjazny dla żeglugi rekreacyjnej.

Dziękuję liderom konsorcjum i firmie Metrostav, która stanęła na wysokości zadaniamówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Cieszymy się też, bo niemal połowę kosztów miasto pozyskało z subwencji rządowej.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w budynku technicznym obsługi mostu oraz z przenośnego pilota. Umożliwi to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

 

Most zwodzony na Wyspie Sobieszewskiej: 

  • 181,50 m → długość całkowita ze skrzydłami
  • 14,92 m → szerokość całkowita:
    • szerokość jezdni (2 pasy ruchu) → 2 x 3.50 m = 7.00 m
    • chodnik dla pieszych → 2,00 m
    • ścieżka rowerowa → 2.40 m
  • 1447 ton stali oraz 6.978 m³ betonu wykorzystane do budowy obiektu.
  • Nawierzchnia jezdni przęseł dojazdowych: warstwa ścieralna SMA grubości 4 cm, warstwa wiążąca  grubości 5 cm.
  • Nawierzchnia jezdni przęsła zwodzonego: wykonana w systemie izolacyjno-nawierzchniowym z żywic metakrylowych o grubości 10 mm.
  • Na kapach chodnikowych zaprojektowano nawierzchnię epoksydowo-poliuretanową o grubości 6 mm.
  • Każde z przęseł zwodzonych oparte jest na dwóch bezobsługowych kulistych łożyskach ślizgowych.
  • Przed i za mostem będą wykonane awanporty (kierownice), które zapewniają odpowiednie warunki podejścia do mostu i 16 stanowisk postojowych (dalb) dla różnych typów jednostek pływających oczekujących na swą kolejność przejścia, w tym jednostek z ładunkiem niebezpiecznym.
  • Wykonano specjalne umocnienia brzegów zarówno od skarpy dolnej, a także umocnienia skarpy grobli od wody górnej z materacy siatkowo-kamiennych. Łącznie na obu brzegach umocniono 523.5 m b. terenu.


powrót »
REKLAMA
reklama

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

POLECAMY

 

REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
REKLAMA
reklama
BUDOWNICTWO - Aktualności

© forumfirm.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone ! Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Informacje o Cookies.